• 1a trobada de joves científics

    El Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior i la Comissió Nacional Andorrana per a la Unesco, en col·laboració amb els docents que participen en la XVII Jornada de les ciències (Escola Andorrana de batxillerat, Colegio Español María Moliner, Col·legi Sant Ermengol i Lycée Comte de Foix), convoquen la 1a Trobada de joves científics amb la voluntat de fomentar el gust per la recerca i la creativitat científica. 

    Hi pot prendre part un grup d’alumnes o una classe de cadascun dels tres sistemes educatius, amb un màxim de tres projectes per sistema educatiu:

    Sistema educatiu andorrà:
    De primer curs de segon cicle de segona ensenyança a primer de batxillerat.

    Sistema educatiu francès:
    De 3ème a première.

    Sistema educatiu espanyol:
    De tercer d’ESO a primer de batxillerat.

    S’atorga un premi de participació de 250 € i un diploma per a cada escola participant.

  • Els projectes dels joves científics

    Lycée Comte de Foix

    Alumnes: Erika Da Cunha; Joan Martínez i Enzo Thazet

    Professor: Eric Faritiet, professor de biologia

    Les biotecnologies al servei de la cuina
    Les tècniques utilitzades en biotecnologia han augmentat considerablement amb la utilització de microcontroladors i de sistemes electrònics. Aquests nous mitjans associen la informàtica i la programació a la biologia i permeten millorar el seguiment de la fabricació i de la conservació dels aliments. Els alumnes han construït els seus equipaments de mesura i de regulació dels paràmetres mediambientals i els presentaran a la trobada.

    Col·legi Sant Ermengol

    Alumnes: Laia Pifarré; Maria Puigdemasa; Pau Plana i Javier Robinat

    Professora: Maria Gilabert, professora d’informàtica

    Les reaccions químiques
    Els alumnes explicaran en detall algunes pràctiques realitzades al laboratori. Han editat un vídeo explicatiu per poder-lo compartir amb la resta de companys de la jornada de les ciències.

    Escola Andorrana de segona ensenyança d’Encamp

    Alumnes: Pol Castillo, Lara Costa, Albert Galindo i Llorenç Martínez

    Professor: Mario Solé, professor de biologia

    Quatre experiments
    Els alumnes faran quatre experiments relacionats amb la biologia (extracció d’ADN), la química (reacció redox), la física (acceleració) i l’electricitat (electròlisi de l’aigua).

    Colegio Español María Moliner

    Alumnes: Joao Ferreira; David Campaña; Ricardo Braga i Joel Gonçalves

    Professora: Montserrat Pont, professora de física i química

    Fem tinta invisible
    Els alumnes fabricaran tinta invisible utilitzant diverses reaccions químiques per tal de desxifrar missatges secrets i obtenir empremtes dactilars.

    Col·legi M. Janer

    Alumnes: Guillem Aldosa; Jan Vinyals; Sergi Rojo; Anna Tomàs; Roger Bastida; Jordi Iglesias; Marc Andorrà; Roger Isal

    Professor: Antoni Comella, professor de tecnologia

    Dissenyem una depuradora
    El projecte consisteix a dissenyar una petita depuradora per poder tractar les aigües i evitar l’abocament de contaminants al medi. A partir de la investigació sobre el problema, que inclou l’observació i l’anotació de dades obtingudes d’una manera empírica sobre la quantitat d’aigua que s’utilitza en l’àmbit domèstic, s’ha projectat una minidepuradora adaptada a les necessitats d’una petita població.

    Lycée Comte de Foix

    Alumnes: Èric Estrada i Matthieu Horswill

    Professors: Jean-Luc Pagès, professor de biologia i Vincent-Lucien Pinchon, professor de física

    Com es desplacen els ratpenats en la foscor?
    S’estudiaran les ones sonores i els principis físics de la transmissió dels ultrasons. Es farà un estudi de l’efecte Doppler i així es podrà entendre com es desplacen els ratpenats.

    Lycée Comte de Foix

    Alumnes: Léa Ricard; Anna Santamaria; Nathalie Heinzelmeier

    Professor: Eric Lafitte, professor de física

    Es poden coure aliments sense calor?
    Els alumnes han intentat respondre a aquesta pregunta. Han definit el concepte de cocció i han precisat els models de cocció que hi ha. Seguidament han fet testos amb “coccions” sense calor i han analitzat els resultats obtinguts que exposaran a la trobada.

    Col·legi Sagrada Família

    Alumnes: Anabel Gonzàlez; Ariadna Lladó; Bea Robinat; Gisela Justes; Mariona Orteu; Carla Mitjana; Natàlia Garrancho.

    Professor: Emili Vergés, professor de ciències

    Un cultiu bacterià: el iogurt
    Els alumnes han realitzat un cultiu bacterià, i han seguit el procés fermentatiu mitjançant anàlisi de pH i microscòpia. Han pogut identificar poblacions d’estreptococs i de lactobacils. La presentació dels resultats es fa en format d’article científic.

  • Galeria de fotos

    Col·legi M. Janer. Dissenyem una depuradora

    Colegio Español María Moliner. Fem tinta invisible

    Col·legi Sagrada Família. Un cultiu bacterià: el iogurt

    Col·legi Sant Ermengol. Les reaccions químiques

    Escola Andorrana de segona ensenyança d'Ordino. Quatre experiments

    Lycée Comte de Foix. Les biotecnologies al servei de la cuina

    Lycée Comte de Foix. Com es desplacen els ratpenats en la foscor

    Lycée Comte de Foix. Es poden coure els aliments sense calor?