Professió Titulada de la Salut

Una professió titulada és aquella que es caracteritza per l’aplicació necessària de coneixements i tècniques propis d’una ciència o branca del saber, per a l’exercici de la qual, per la pròpia naturalesa o per exigència legal, cal estar en possessió d’un títol acadèmic oficial d’estudis d’ensenyament superior andorrà o reconegut al Principat d’Andorra.

En l’àmbit de la salut, tenen consideració de professió titulada les següents:

Metge

Dietista-nutricionista

Osteòpata

Tècnic en pròtesis dentals

Odontòleg

Fisioterapeuta

Tècnic audioprotesista

Tècnic en diagnòstic per la imatge

Farmacèutic

Logopeda-ortofonista

Tècnic en dietètica

Químic, físic, biòleg o bioquímic amb especialitat en l’àmbit sanitari

Psicòleg

Òptic-optometrista

Tècnic en anatomia patològica

 

Infermer

Podòleg

Tècnic de laboratori

 

Llevador

Terapeuta ocupacional

Tècnic ortopèdic

 

Per poder exercir al Principat d’Andorra, els professionals titulats de la salut han d’obtenir una autorització d’exercici que es denomina “autorització de professió titulada de la salut”.

Les professions titulades de la salut es poden exercir en les modalitats següents:

Compte propi (autònom)

Aquesta modalitat d’exercici s’exigeix per ser titular d’un centre sanitari.

En cas que el titular del centre sigui una societat, han de disposar d’autorització de professió titulada de la salut per compte propi i pertànyer a l’òrgan d’administració de la societat:

El director assistencial, responsable de tota l’atenció sanitària que s’ofereix al centre;

o, en cas que no hi hagi director assistencial.

Els professionals responsables de cada una de les disciplines que s’exerceixen al centre.

L’exercici en la modalitat de compte propi comporta el pagament d’una taxa, que actualment és de 426,40 €/any. L’import de les taxes sobre professions titulades es pot actualitzar anualment i el trobareu publicat al Butlletí Oficial de Principat d’Andorra (BOPA).

L’exercici per compte propi és compatible amb l’exercici per compte aliè.

Compte aliè (assalariat)

Aquest tipus de permís no permet ser el titular d’un centre sanitari ni el professional responsable.

El permís d’exercici per compte aliè només dona dret a treballar com a assalariat (no permet treballar com a autònom).

Curta durada (exercir un màxim de 30 dies per any natural en un centre sanitari ja autoritzat)

L’exercici de la professió titulada de la salut en la modalitat de curta durada permet treballar durant un període que no pot superar els trenta (30) dies per any natural en un centre sanitari ja autoritzat.

Aquest tipus de permís està orientat a professionals no residents a Andorra que es desplacen al país per prestar serveis puntuals i no permet ser titular, director assistencial o professional responsable d’un centre sanitari.

En el cas de que una mateixa empresa necessiti diversos professionals per prestar el servei que efectua mitjançant la modalitat de curta durada, no es pot desvirtuar el límit temporal de 30 dies/any natural.

L’autorització de professió titulada de la salut s’ha de demanar abans d’iniciar l’exercici professional, quan es vol modificar la modalitat d’exercici o en cas de voler donar-se de baixa.

Així mateix, un cop obtinguda aquesta autorització, el professional s’inscriu d’ofici al Registre de professionals sanitaris (RPS) i al Registre de professionals titulats, col·legis i associacions professionals.

En cas que hi hagi un col·legi professional propi del col·lectiu, els professionals també estan subjectes a l’obligació de col·legiar-se, en els termes establerts a la llei de creació del col·legi i als seus estatuts.

Els requisits que s’exigeixen per obtenir l’autorització d’alta de la professió titulada de la salut varien en funció de la modalitat d’exercici i s’indiquen a la taula següent:

En el cas de voler sol·licitar un canvi en la modalitat d’exercici (de compte propi a compte aliè o viceversa), els professionals que van ser autoritzats a exercir la professió titulada abans de l’entrada en vigor de la Llei 39/2022, de l’1 de desembre, reguladora de les professions titulades de la salut, i que també estan inscrits al col·legi professional corresponent, estan dispensats de complir els requisits establerts en aquesta Llei relatius a la titulació i a la justificació del nivell de llengua catalana.

El Govern, mitjançant habilitació especial per decret, pot atorgar autoritzacions per exercir la professió titulada de la salut a persones que no compleixen algun dels requisits previstos a la normativa si es detecten necessitats sectorials o bé atenent a criteris d’experiència, qualificació i/o reputació professional dels professionals titulats concernits.

Així mateix, la persona sol·licitant ha de complir amb determinades condicions en relació amb la seva nacionalitat o els permisos d’immigració. Aquestes condicions varien en funció de la modalitat d’exercici sol·licitada:

  • Compte propi: cal tenir nacionalitat andorrana o permís de residència i treball.
  • Compte aliè: cal tenir nacionalitat andorrana, permís de residència i treball o permís de fronterer.

Si no es disposa del permís d’immigració requerit segons la modalitat d’exercici, cal fer els tràmits corresponents prop del ministeri encarregat de l’interior. La sol·licitud per obtenir l’autorització d’immigració s’ha de presentar al mateix temps que la sol·licitud de professió titulada de la salut.

Podeu obtenir més informació consultant la pàgina web del ministeri encarregat de la justícia i l’interior.

Pel que fa als professionals que volen exercir en la modalitat de curta durada, han de presentar al Departament d’Immigració una “Notificació de treballs de curta durada” (formulari H.1).

Persona física

Tota persona física amb capacitat d’obrar i que disposi de número d’identificació administrativa (NIA). Per sol·licitar-lo cal omplir i presentar el formulari Y5T003, “Sol·licitud d’atorgament del número d’identificació administrativa – NIA” (https://tramits.govern.ad/tramits/Y5T003.pdf)

Representant

Persona física o jurídica a favor de la qual el poderdant ha donat la seva representació per què actuï en nom i interès seu, i que ha d’estar registrada en el Registre electrònic de representants de l’Administració pública i professionals habilitats per actuar davant l’Administració pública per efectuar certs tràmits o actes administratius.

Actualment aquest tràmit només es pot efectuar de forma presencial adreçant-se al Servei de Tràmits del Govern d’Andorra, amb la sol·licitud emplenada i signada i la documentació requerida. Informeu-vos dels horaris.

- Disposar del NIA. Per sol·licitar-lo cal omplir i presentar el formulari Y5T003, “Sol·licitud d’atorgament del número d’identificació administrativa – NIA”

- Disposar d’una titulació oficial d’ensenyament superior emesa o reconeguda pel Govern d’Andorra. Per obtenir el reconeixement acadèmic de la titulació cal presentar el formulari J5 T001 12/11/2024 “Sol·licitud de reconeixement acadèmic de qualificacions estrangeres d’ensenyament superior”.

Per sol·licitar l’autorització d’alta de la professió titulada, cal presentar la documentació següent:

Sol·licitud Podeu descarregar el document des de l’enllaç següent: https://tramits.govern.ad/tramits/O1T008.pdf

Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud d’exercici de professió titulada de la salut per a títols emesos a Andorra

  • Document d’identitat per a persones no andorranes.
  • Títol o certificat substitutori del títol.
  • Diploma oficial de llengua catalana de nivell B2 o superior emès pel Govern d’Andorra o reconegut.
  • (En el cas de professions col·legiades.) Si escau, certificat acreditatiu de la col·legiació efectiva i vigent en el lloc on el professional exerceix habitualment, en el qual s’indiqui el compliment de les disposicions aplicables en matèria d’incompatibilitats i que la persona interessada no es troba afectada per cap tipus de prohibició per a l’exercici professional o per cap tipus de sanció disciplinària.
  • Currículum.

Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud d’exercici de professió titulada de la salut per a títols no emesos a Andorra

  • Document d’identitat per a persones no andorranes.
  • (En el cas de professions amb titulacions d’especialista) Títol d’especialista corresponent a la professió que es vol exercir (fotocòpia conforme a l’original).(1) (2)
  • (Per a titulacions obtingudes en un estat no membre de la Unió Europea o de l’Associació Europea de Lliure Comerç.) Document acreditatiu del reconeixement o l’homologació del títol en un estat membre de la Unió Europea o de l’Associació Europea de Lliure Comerç (fotocòpia conforme a l’original).
  • Diploma oficial de llengua catalana de nivell B2 o superior emès pel Govern d’Andorra o reconegut.
  • (Per a persones que sol·liciten un permís per compte propi) Document oficial emès per un organisme públic de l'estat del qual és nacional la persona sol·licitant que acrediti el tracte de reciprocitat per als andorrans (es permet l'exercici efectiu de la professió titulada als nacionals andorrans en l'estat del qual és nacional la persona sol·licitant). Estan exempts d’aquest requisit les persones que disposen de nacionalitat andorrana, espanyola o francesa o bé que han residit de forma efectiva i permanent a Andorra durant un període mínim de 20 anys a la data d’entrada en vigor de la Llei 10/2012, del 21 de juny d’inversió estrangera.
  • (En el cas de professions col·legiades.) Si escau, certificat acreditatiu de la col·legiació efectiva i vigent en el lloc on el professional exerceix habitualment, en el qual s’indiqui el compliment de les disposicions aplicables en matèria d’incompatibilitats i que la persona interessada no es troba afectada per cap tipus de prohibició per a l’exercici professional o per cap tipus de sanció disciplinària.
  • Traducció jurada en català dels documents que no estiguin redactats en català, castellà o francès.
  • Currículum.

Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud per a l’exercici de curta durada

  • Document d’identitat per a persones no andorranes.
  • (En el cas de professions amb titulacions d’especialista.) Títol d’especialista corresponent a la professió que es vol exercir (fotocòpia conforme a l’original).(1) (2)
  • (Per a titulacions obtingudes en un estat no membre de la Unió Europea o de l’Associació Europea de Lliure Comerç.) Document acreditatiu del reconeixement o l’homologació del títol en un estat membre de la Unió Europea o de l’Associació Europea de Lliure Comerç (fotocòpia conforme a l’original).
  • (En el cas de professions col·legiades) Si s'escau, certificació acreditativa de la col·legiació efectiva i vigent en un estat membre de la Unió Europea o de l'Espai Econòmic Europeu, del compliment de les disposicions aplicables en matèria d'incompatibilitats, i que la persona interessada no es troba afectada per cap tipus de prohibició per a l'exercici professional o per cap tipus de sanció disciplinària.
  • Còpia d’una assegurança vigent amb cobertura al territori andorrà que cobreixi la responsabilitat derivada de l’activitat que es pretén exercir a Andorra.
  • Traducció jurada en català dels documents que no estiguin redactats en català, castellà o francès.
  • Currículum.

Documentació que s’ha d’adjuntar a la sol·licitud en cas de modificació de la modalitat d’exercici

  • (En el cas de professions col·legiades) Certificat acreditatiu de la inscripció al col·legi professional corresponent.

(1) Els originals d’aquest documents han d’estar degudament legalitzats amb la postil·la de La Haia o bé legalitzats per via diplomàtica si el país emissor no és part del Conveni de la postil·la (La Haia, 5 d’octubre de 1961).

(2)Si els originals d’aquests documents són electrònics i poden ser verificats a la seu electrònica de la institució que els ha emès, estan exempts de la legalització.

  • En el cas de sol·licitar una autorització mitjançant habilitació especial, a la sol·licitud cal especificar quina de les condicions exigides en la normativa no es compleix. Així mateix cal motivar objectivament la necessitat sectorial i/o adjuntar a la sol·licitud la documentació que considereu necessària per justificar la vostra experiència, qualificació o reputació professional.

Avaluació de la sol·licitud?

Els departaments de Govern competents en matèria de salut, justícia i interior, ensenyament superior i immigració valoren la sol·licitud i la documentació presentades.

Així mateix, les sol·licituds també són examinades en el marc del Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades, en el qual participen els representants dels departaments mencionats anteriorment i els col·legis i les associacions professionals.

Les autoritzacions en la modalitat de curta durada es resolen sense necessitats de ser avaluades pel Comitè Tècnic de Valoració de l’Exercici de les Professions Titulades.

Comunicacions

En cas necessari, el personal de Tràmits o del ministeri encarregat de la salut contactarà amb vós per demanar-vos informació o documentació complementària.

Resolució

Un cop efectuades les valoracions pertinents, s’emet una resolució en sentit favorable (si tot és correcte) o desfavorable (en cas de no complir-se els requisits legalment establerts). En cas favorable, en la mateixa resolució s’indica el número d’inscripció al Registre de professionals sanitaris (RPS).

La resolució es recollirà al Servei de Tràmits del Govern d’Andorra. El temps aproximat de resolució és de dos mesos.

Les autoritzacions concedides per habilitació especial per decret del Govern es publiquen al BOPA i s’atorguen per un període que pot variar entre 1-10 anys i poden estar subjectes a determinades condicions o limitacions d’acord amb l’interès general o les necessitats sectorials del país. En el decret d’autorització del Govern s’indica també el número d’inscripció al Registre de professionals sanitaris (RPS).

L’obtenció de l’autorització d’exercici de la professió titulada de la salut és el primer pas per poder exercir al país. La resta de tramitacions que cal efectuar són les següents:

Inscriure’s en el col·legi professional corresponent, en el cas de professions col·legiades.

Afiliar-se a la Caixa Andorrana de Seguretat Social (CASS) per cotitzar en la modalitat corresponent (autònom/assalariat).

Els professionals que exerceixen en la modalitat de curta durada han de fer (en el país en què exerceixen habitualment) els tràmits pertinents per disposar d’una assegurança de cobertura sanitària a Andorra. El tipus d’assegurança que han d’obtenir dependrà de si treballen com a assalariats o com a autònoms en el lloc habitual d’exercici. Si el document d’assegurança de cobertura sanitària és d’Espanya, França o Portugal cal segellar-lo a la CASS.

El professionals que treballen en la modalitat de curta durada han de notificar els dies que treballen al Departament d’Immigració.

Registre d’activitat

Les persones o empreses per als quals exerceixi el professional en règim de curta durada han de portar un registre per anotar les dates en les quals el professional s’ha desplaçat a Andorra pres prestar els seus serveis. Aquest registre estarà a disposició dels inspectors en matèria de professions titulades i d’immigració.

Obligacions tributàries (curta durada)

La persona o l'empresa que obté rendes a Andorra ha de presentar la declaració-liquidació de l´impost de la renda dels no residents fiscals, segons estableix el Decret legislatiu del 29-4-2015 de publicació del text refós de la Llei 94/2010, del 29 de desembre, de l’impost sobre la renda dels no-residents fiscals.

Cursar les sol·licituds corresponents per obrir un centre, servei o establiment sanitari o incorporar-se a un que ja estigui en funcionament. En funció del cas, cal presentar al Servei de Tràmits del Govern d’Andorra o als comuns el formulari O1T001 “Sol·licitud administrativa sanitària” https://tramits.govern.ad/tramits/O1T001.pdf , o el formulari O1T003, “Sol·licitud de comunicació de modificació de dades per a centres, serveis i establiments” https://tramits.govern.ad/tramits/O1T003.pdf

En cas que es desitgi treballar com a professional convencionat amb la CASS, cal presentar al Servei de Tràmits del Govern d’Andorra el formulari O2T001 “Sol·licitud d’acreditació per signar conveni amb la CASS” https://tramits.govern.ad/tramits/O2T001.pdf . Un cop obtinguda l’acreditació, cal adreçar-se a la CASS per efectuar els tràmits pertinents per adherir-se al conveni subscrit entre el col·legi professional de referència i la CASS.

Per a qualsevol dubte poden dirigir-se a:

Àrea de Recursos Sanitaris

Direcció 874 820

pts@govern.ad