• MAQ

    El Govern d’Andorra va aprovar el 15 de juliol del 2021 la creació del Marc andorrà de qualificacions (MAQ) amb una triple finalitat: promoure l’aprenentatge permanent al llarg de la vida; dotar-se d’eines per a la garantia de qualitat de les formacions i les qualificacions; i augmentar la transparència, la comparabilitat i l’alineament internacional de les qualificacions emeses a Andorra.

    El MAQ és un instrument per a la classificació de les diferents qualificacions que s’ofereixen al Principat d’Andorra en vuit nivells, incloent-hi els nivells actualment vigents del MATES i identificant a cada nivell els resultats d’aprenentatge esperats formulats en termes de sabers, sabers fer i competències transversals.

    La Llei del Marc andorrà de qualificacions ha de servir a tots els actors de l’educació d’Andorra com a referent per al disseny, el control i el seguiment de les certificacions, i també com a eina per a la definició de noves polítiques educatives amb referència als resultats d’aprenentatge que s’espera per a cada nivell, perquè els ciutadans i la societat en general avancin en el coneixement.

  • Marc Andorrà de Qualificacions (MAQ) i Marc Andorrà de Titulacions d'Ensenyament Superior (MATES)

    El desenvolupament de marcs nacionals de qualificacions, més enllà de l’ensenyament superior, ha esdevingut una tendència internacional important en la reforma de sistemes educatius i de formació nacionals. Diverses organitzacions internacionals, de les quals Andorra és membre, com l’Organització de les Nacions Unides per a l’Educació, la Ciència i la Cultura, la UNESCO i l’Organització de les Nacions Unides (ONU), insten els governs a dissenyar marcs nacionals de qualificacions.

    La Recomanació del Parlament Europeu i del Consell, del 23 d’abril del 2008, i revisada el 2017, relativa a la creació del Marc europeu de qualificacions per a l’aprenentatge permanent (EQF), planteja el desenvolupament de marcs nacionals de qualificacions vinculats a l’EQF mitjançant els nivells i els descriptors dels resultats d’aprenentatge, per millorar la transparència i la comparabilitat de les qualificacions de diferents sistemes nacionals.

    La creació del MAQ i el MATES prové del procés de construcció de l'EEES que s'inicia amb la declaració de la Sorbona, l'any 1998, i es consolida amb la declaració de Bolonya, l'any següent, conegut com el ”Procés de Bolonya” al qual Andorra es va adherir l'any 2003. Aquesta declaració va fer palès la necessitat de desenvolupar un procés de convergència en l'àmbit de l'ensenyament superior, que donés coherència als diferents sistemes existents a Europa.

    La declaració de Bolonya va representar un fort impuls en el procés de cooperació política en matèria d'ensenyament superior. Aquesta cooperació es basa en el reconeixement internacional de l'educació com a factor cabdal per al desenvolupament social i econòmic de les societats. Es tracta de garantir als ciutadans que les titulacions, els coneixements i les capacitats adquirides en qualsevol dels 49 estats membres del Procés seran reconegudes i validades en un altre estat membre.