3a Trobada de joves científics
Descobriu tota la informació relacionada amb la 3a Trobada de joves científics visitant el portal oficial del Govern d'Andorra.
-
3a trobada de joves científics
El Ministeri d’Educació i Ensenyament Superior i la Comissió Nacional Andorrana per a la Unesco, en col·laboració amb els docents que participen en la XIX Jornada de les ciències (Escola Andorrana de batxillerat, Colegio Español María Moliner, Col·legi Sant Ermengol i Lycée Comte de Foix), amb la voluntat de fomentar el gust per la recerca i la creativitat científica, convoquen la 3a Trobada de joves científics.
Hi pot participar un grup d’alumnes o una classe de:
Sistema educatiu andorrà:
De segon curs de primer cicle de segona ensenyança a segon de batxillerat.Sistema educatiu francès:
De 4ème a terminale.Sistema educatiu espanyol:
De segon de l’ESO a segon de batxillerat.S’atorga un premi de participació de 250 € per la compra de material científic i un diploma.
Documentació relacionada
-
Els projectes dels joves científics
Liceu Comte de Foix
Alumnes: Carla Gonçalves, Antoni Tenreiro i Paula Duedra
Professor: Eric Faritiet, professor de biologia
EL DIAGNÒSTIC CARDÍAC A L’EDAT MITJANA I A L’ERA DIGITAL
En aquest projecte hem treballat amb dibuixos anatòmics de Leonardo da Vinci. Hem estudiat des d’un
infart i un ateroma de 1510 fins als diagnòstics actuals d’observació i d’investigació.Hem treballat amb tres paràmetres:
- La mesura de la tensió i la seva interpretació.
- L’observació d’un cor en 3D amb un sistema de realitat augmentada que permet explicar les imatges d’una ecografia, d’un escàner i d’un IRM.
- La realització d’un muntatge amb un microcontrolador Arduino, amb la configuració d’un sistema electrònic d’enregistrament i d’un programa informàtic que permet la transferència d’informació i la lectura posterior d’un electrocardiograma en l’ordinador.Escola Andorrana de batxillerat
Alumnes: Fernando Muñoz
Professores: Yolanda Gómez i Andrea Babot, professores de biologia, i Montse Muñoz, professora de matemàtiques
MICROBIOLOGIA I CONTAMINACIÓ DE PLÀSTICS
Es presenta un projecte sobre com la microbiologia ens pot ajudar a reduir la contaminació de plàstics al món. Aquest projecte tracta les alternatives als plàstics i, d’altra banda, com la microbiologia pot reduir els plàstics que ja hi ha. Es presentaran diversos experiments.Liceu Comte de Foix
Alumnes: Marta Gasset, Milena Tena, Al·legra Esteve, Titouan Noel, Alexandru Carp
Professor: Christian Dauch, professor de ciències de la vida i de la terra
PLANTES MEDICINALS D’ANDORRA
Andorra ens ofereix una flora rica. Les plantes ens proporcionen remeis per al dolor. Els més comuns es presenten amb les seves propietats medicinals.Liceu Comte de Foix
Alumnes: Gautier Blanchard, Nerea Gomez, Kenza Mimoun, Eglantine Masseau
Professor: Emmanuel Jourdan, professor de física i química
EXPERIÈNCIA DE CINÈTICA
L’AMPOLLA BLAVA I EL COLOR NATURAL AMB ANTOCIANINESEls alumnes pertanyen a un grup que treballa les ciències en llengua anglesa. En el sistema francès, aquesta disciplina s’anomena “disciplina no lingüística”. Té com a objectiu el desenvolupament d’una cultura científica en una altra llengua que la llengua d’escolarització (qualsevol, excepte el francès) i el contingut escollit al Liceu Comte de Foix són les ciències del laboratori.
Els dos experiments escollits recorren a protocols fàcils d’implementar: un es basa en una cinètica de reacció, per il·lustrar el concepte de reacció química lenta / ràpida= > és l’ampolla blava. Els alumnes han de ser capaços d’explicar amb paraules fàcils els mecanismes importants de la coloració i la decoloració de la molècula “blau de metilen”.
Amb l’ajuda de productes corrents (líquids alimentaris, productes de neteja...), un altre experiment consisteix a il·lustrar la interacció color/acidesa utilitzant la col vermella, que conté una família molt coneguda de molècules, les antocianines.
Col·legi M. Janer
Alumnes: Elena Martín, Janna Campamà, Dani Pérez, Laia Martín, Cristian Iglesias, Maria Rossell, Carla Sabat, Roc Torres, Pol Estany i Carlos Aranda
Professora: Meritxell Camps, professora de biologia
EXTRACCIÓ DE L’ADN DE LES FRUITES
En aquest projecte s’extraurà l’ADN de la maduixa, el kiwi, el plàtan i el nabiu utilitzant estris i ingredients bàsics de casa. La membrana plasmàtica de les cèl·lules es pot trencar amb qualsevol detergent i pot provocar la lisi cel·lular. Afegint-hi alcohol s’aconsegueix que l’ADN formi una capa entre la fruita i aquest, perquè, com que no és soluble en alcohol, precipita.Col·legi Sagrada Família
Alumnes: Miquel Albós; Marta Ganitnit; Natàlia Garrancho; Adrià Gil; Anabel González; Gisela Justes; Ariadna Lladó; Mònica Magalhaes; Carla Mitjana; Maria Moles; Verònica Reazo; Lucas Plaja; Bea Robinat
Professor: Emili Vergés, professor de ciències
FOTOGRAFIA MICROSCÒPICA
Exposició de fotografia microscòpica: els alumnes de 4t d’ESO han muntat una exposició amb les mostres que han pogut recollir des del setembre. Hi podreu veure des d’escates d’ala de papallona fins a cromosomes de cèl·lules vegetals en diferents fases de la mitosi.Escola Andorrana de segona ensenyança d’Ordino
Alumnes: Raquel Álvarez, Joan Cortés, Nerea Fidalgo, David Moynat, Joana Serrat, Xavi Mas, Bruno Felix, Erica Cerqueira, Eva Langlais, Júlia Pubill, Humbert De Brawer, Matias Grassi i Ainara Pérez
Professors: Marc Esquerré i Xavier Balmes, professors de l’Aula Oberta
AUDITORIA ENERGÈTICA
L’auditoria energètica té com a objectiu quantificar el consum energètic de l’escola (electricitat en kWh i gasoil en litres), així com el seu cost, i després veure l’estalvi econòmic real aconseguit només amb dos simples accions. Volem demostrar amb números reals la importància de portar a terme petites accions per estalviar energia i conscienciar així tota la comunitat educativa.Col·legi Sagrada Família
Alumnes: Aitana Mauriz, Laia Dijkstra, Pol Tugues, Joel Bosma, Natasha Tublani, Laura Sala, Anna Orobitg, Josep Fernandez, Naiara Pedescoll, Ruth Pubill, Cloe Grandvallet
Professor: Emili Vergés, professor de ciències
FOTOGRAFIA MICROSCÒPICA II
Exposició de fotografia microscòpica: els alumnes de 4t d’ESO han muntat una exposició amb les mostres que han pogut recollir des del setembre. Hi podreu veure des d’escates d’ala de papallona fins a cromosomes de cèl·lules vegetals en diferents fases de la mitosi.Col·legi Espanyol María Moliner
Alumnes: Inés Dos Santos i Ivonne Pérez
Professor: Benjamín Cruz, professor de física i química
LES BEGUDES AUTOESCALFABLES
Les begudes autoescalfables, amb els seus avantatges i inconvenients, tenen utilitat en situacions en les quals es necessita prendre begudes calentes però no és possible o no és convenient utilitzar una font de calor externa.El projecte proposa diversos objectius.
En primer lloc, analitzar l’estructura del recipient d’una beguda autoescalfable.
En segon lloc, explicar-ne el funcionament, inclòs el fonament científic. Bàsicament es tracta d’aprofitar l’escalfor generada per una reacció química exotèrmica, concretament la hidratació d’òxid de calç, en un recipient adequat, per escalfar un líquid com el cafè, a més de fer els càlculs bàsics per dissenyar un model.
Per acabar, es pretén elaborar un model amb materials casolans, i per això s’utilitzen pots d’alumini de refrescos reutilitzats i altres materials d’ús quotidià.Col·legi Espanyol María Moliner
Alumnes: Bruno Filipe Rodrigues i Jorge Luis Oliveira
Professora: María Amparo de la Fuente, professora de biologia
ELS COLORANTS EN LES BEGUDES
En el nostre projecte hem determinat la presència dels colorants en les begudes per saber si són naturals o artificials.Hem elaborat diferents tipus de beguda i hem analitzat les que són naturals i les que no ho són, i en determinarem els colorants.
Escola Andorrana de segona ensenyança d’Encamp
Alumnes: Jonathan Batalla, Jan Cubo, Adrià Lorente, Lia Gil, Eloi Vilella, Martina Comella, Clara Gutiérrez, Iria Rivas, Ainara Zamorano, Miquel Castillo, Ariadna Cummins, Joel Martinez, Lluc Tugues, Jacob Castro, Daniel Ramos, Marc Coca, Joan Santuré, Noa Barrio, Marina Muñoz, Nil Panadés, Paula Tardiu, Marc Valdés, Marc Martínez, Álvaro Romo, Ramiro Velasco, Nil Vicente, Max González, Ryan Heuvel, Nico Medel, Dani Pereira i Tiago Ribeiro
Professors: Víctor Boldú, professor de tecnologia; Meritxell Travesset i Vicky Ticó, professores de ciències físiques i de la natura
TRES PROJECTES:
LA CIÈNCIA ÉS AL COR / EL PÈNDUL DE NEWTON / EL MÓN MICROSCÒPICLa ciència és al cor: Dissecció comparada del cor de diferents espècies i la relació amb la seva evolució.
El pèndul de Newton: Creació del pèndul de Newton per estudiar el moviment oscil·latori.
El món microscòpic: Elaboració de mitjans de cultiu, creixement i aïllament dels bacteris, i la seva observació al microscopi.
Col·legi Sant Ermengol
Alumnes: Carla Calvet, Gabriel García i Bernat Solanelles
Professora: Núria Turmo, professora de ciències
CAMPANYA DE SENSIBILITZACIÓ PER EVITAR L’ÚS DEL PAPER D’ALUMINI
Els alumnes mostraran la campanya que han dut a terme a l’escola i sensibilitzaran els alumnes de la Jornada de les ciències i de formació professional perquè evitin utilitzar alumini. Explicaran els avantatges i els inconvenients de l’alumini, i mostraran el vídeo de la campanya. Mitjançant un vídeo es farà una exposició amb objectes que substitueixen l’alumini i hi haurà una miniexposició amb objectes per substituir l’alumini i dos estructures fetes amb el paper d’alumini que han recollit.Liceu Comte de Foix
Alumnes: Marta Gasset, Milena Tena, Al·legra Esteve, Titouan Noel, Alexandru Carp
Professor: Christian Dauch, professor de biologia
HISTÒRIA GEOLÒGICA D’ANDORRA
Andorra es troba al cor dels Pirineus i presenta roques molt antigues. N’hi ha que tenen 500 milions d’anys. Us ho explicarem en el nostre projecte. -
Galeria de fotos
LYCÉE COMTE DE FOIX. El diagnòstic cardíac de l'edat mitjana a l'era digital
ESCOLA ANDORRANA DE SEGONA ENSENYANÇA D'ENCAMP. Tres projectes La ciència és al cor; El pèndul de Newton; El món microscopi
ESCOLA ANDORRANA DE BATXILLERAT. Microbologia i contaminació de plàstics
COLEGIO ESPAÑOL MARÍA MOLINER. Les begudes autoescalfables
COLEGIO ESPAÑOL MARÍA MOLINER. Els colorants en les begudes
COL·LEGI SAGRADA FAMÍLIA. Fotografia microsòpica II
COL·LEGI M. JANER. Extracció de l'ADN de les fruites
COL·LEGI SANT ERMENGOL. Campanya de sensibilització per evitar l'ús de paper d'alumini
LYCEE COMTE DE FOIX. Plantes medicinals d'Andorra
LYCÉE COMTE DE FOIX. Història geològica d'Andorra
LYCÉE COMTE DE FOIX. Experiència de cinètica. L'ampolla blava i el color natural amb antocianines
ESCOLA ANDORRANA DE SEGONA ENSENYANÇA D'ORDINO. Auditoria energètica